Friday, March 4, 2011

sosiologi PT1

assalamualaikum w.b.t

sosialogi bermaksud budaya,perangai dan cara hidup. menurut wikipedia "Sosiologi merupakan kajian tentang hukum masyarakat dan proses yang berkenaan dengannya; dan orang yang berlainan bukan setakat sebagai individu, tetapi juga sebagai ahli persatuan, kumpulan sosial, dan institusi (pendek kata sebagai anggota masyarakat).
Sosiologi secara teori sering kali dikaitkan dengan soal-soal manusia dalam masyarakatnya. Sosiologi berminat tentang perangai kita sebagai manusia; atau secara ringkas, mengkaji hubungan antara manusia yang pada awalnya saling tidak kenal kepada suatu peringkat yang lebih proses sosial sejagat."

jadi,sebelum sy merungkai dri konsep masyarakat,biarlah sy mnitipkan apa yg sy analisakan drp pemerhatian sy sepanjang hidup mgenai anggota masyarakat iaitu 'manusia'.

daripada 2 orang manusia,terdapat 2 ciri berbeza. walaupun mereka adalah kembar,tetap berlainan. tiada 2 manusia yg serupa 100% baik dari segi fizikal dan mentalitidi dunia. kalau ad in common mcm berkongsi hobi,minat,pendapat pon,akan ad aspek lain yg membezakan mereka (pendapat mgnai isu lain sbg contoh).

jika kita ingin tahu perangai sebenar seorg insan, dekatilah beliau ketika insan tersebut dalam tekanan, tak cukup tido atau ada masalah. Namun,approaching knalah btol. kerana pada situasi ini,akal tidak lagi mgawal kelakuan sebaliknya naluri(instict)means seseorg akn bertindak naturally. Seseorg yg mampu menangani dengan baik kemarahan atau perasaan semasa situasi2 di atas tanpa memarahi org yg mendekati beliau,dia adalah naturally seorg yg baik.

kerana setiap insan itu berbeza,akan timbul perasaan tidak puas hati antara satu sma lain. namun,jika perasaan itu tidak ditangani,itu bermaksud orang tersebut fikir dirinya lebih baik drp orang lagi 1. Adakah pemikiran ini baik???

Jika kita ingin org terima cara kita,kita pon harus bersedia menerima cara org itu. tiada yg maksum di dunia, yang penting saling memaafkan dan bersifat hati terbuka. Diakui bahawa 'praktikal tidak semudah teori' namun sma2lah cba membaiki diri termasuk sy pon.

Next part adalah mengenai kekejaman dalam diri.

sekian.......

p/s: Aek Dan pon lbih kurg j

1 comment:

  1. ermmm kalau bace je aku paham ar...
    tp aku xdapat nak tangkap maksud tersiratnyer hurmmmm...ko ade maksudkan sesape ke nie?? ke de kaitan ngan kejadian recently?? musykil2...

    ReplyDelete