Monday, March 21, 2011

Teori Domino

Assalamualaikum W.B.T
maaf,kerana lama tidak menaip dan masih belum menunaikan janji untuk merungkai teori sleeping monster.....secara jujur,sdah disiapkan tetapi atas kesilapan teknikal,rungkaian itu terpaksa diperam terlebih dahulu.

DOMINO. Ini bukan pasal Domino's Pizza yang digemari ramai tetapi mengnai permainan Domino. Umum tahu, konsep domino adalah menjatuhkan blok2 yang berada di depan blok sebenar yang ingin dijatuhkan. Sbg contoh, blok yg ingin dijatuhkan berada di kedudukan ke4,maka cara plg sng tnpa menggunakan byak tenaga adalah dgn menjatuhkan blok 1 yg berada di depan skali. Blok 1 akn menjatuhkan blok 2,blok 2 sterusnya menjatuhkan blok 3 dan kekuatan blok 4 akan menentukan segalanya.



Semasa cuti perayaan Tahun Baru Cina, pergolakan di Mesir menjadi tajuk2 utama akhbar dan media massa elektronik. Maaf kawan2 di Mesir, saya merupakan salah seorang yang menyokong tindakan awal kerajaan untuk tidak membawa pulang pelajar2 malaysia di mesir kerana:
1. Pergolakan politik di Mesir bukan 1 isu yang akan berpanjangan kerana mesir adalah blok domino ke2
2. Cuma di kawasan sekitar Tahrir terjejas,kawasan lain seperti mansourah,Iskandariah normal seperti biasa
3. Pelajar2 boleh mendapat perlindungan di negara2 jiran yang selamat tanpa melibatkan kos perpindahan yg besar
dan ini terbukti kerana tidak lama selepas itu,Hosni Mubarak berundur.
Saya pernah berkata kepada bapa saya," target sebenar bukan mesir,bukan tunisia tetapi libya dan syria". walaupun poyo,tapi itulah hakikatnya.

Persamaan antara Tunisia dan Mesir adalah tempoh pemerintahan seorg Presiden yg lama. Dan persamaan itu turut dikongsi oleh Libya yang berada di bawah pemerintahan Muammar Gaddafi selama 42 Tahun (1969-sekarang). Kejatuhan Presiden Ben Ali dan Hosni Mubarak cuma untuk menjadi faktor relevan U.S untuk menjatuhkan Gaddaffi.

Inilah yang dinamakan teori Domino. Blok1 adalah Tunisia. Blok2 adalah Mesir. Blok3 adalah Yemen dan blok4 adalah Libya. Jangkaan saya,blok k5 yanag juga merupakan sasaran plg utama U.S adalah Syria. Tapi, seperti Gaddafi, Presiden Bashir Al-Assad sudah mnyedari perkara ini dan sudah bersedia. Syukur krana blok3 mempunyai pertahanan yg kukuh. Walaupun sedang terjejas namun masih tidak pasti blok3 akan jatuh seperti blok1 dan blok2 atau kekal berdiri.



Memandangkan Yemen masih 50-50, 'si pemain domino' iaitu U.S dan perikatannya mula melancarkan 'daya bantuan' untuk menjatuhkan blok k4 iaitu misil jarak jauh(tomahawk). Sebagaimana penghuni2 dunia yang lain,kita hanya mampu berdoa supaya jumlah korban adalah seminima mungkin.
Lihatlah peta di atas,lokasi antara blok2 domino tersebut.
mengapakah U.S menjadikan Libya sbg sasaran?
1. Lokasi plg strategik untuk penempatan tentera bagi menghadapi peperangan menakluk Syria.(berkonsi sempadan laut meditteranean)
2. Muammar Gaddafi adalah pemerintah paling lama di dunia dan mempunyai pengaruh yg besar.


3. Tdak mampu menghadapi Syria,Lebanon(Hizbullah),Turki, Libya pada masa yg sma.
4. Negara2 di atas mampu mengancam keselamatan Israel(tgok peta).


Jadi,kesimpulannya,demonstrasi di negara2 seperti Mesir, Tunisia, Libya, Syria, yemen yang baru berlangsung dan sedang berlangsung adalah cuma retorik U.S untuk menumbang2kan pemimpin2 yang mampu menghalang usaha mereka dan Israel memenangi Perang Salib yg tdak pernah tamat. Mungkinkah ini permulaan untuk Armageddon War (peperangan terbesar di akhir zaman)????? Tunggu dan lihat.....

Sebarang persoalan,leave ur comments.....

Friday, March 4, 2011

sosiologi PT1

assalamualaikum w.b.t

sosialogi bermaksud budaya,perangai dan cara hidup. menurut wikipedia "Sosiologi merupakan kajian tentang hukum masyarakat dan proses yang berkenaan dengannya; dan orang yang berlainan bukan setakat sebagai individu, tetapi juga sebagai ahli persatuan, kumpulan sosial, dan institusi (pendek kata sebagai anggota masyarakat).
Sosiologi secara teori sering kali dikaitkan dengan soal-soal manusia dalam masyarakatnya. Sosiologi berminat tentang perangai kita sebagai manusia; atau secara ringkas, mengkaji hubungan antara manusia yang pada awalnya saling tidak kenal kepada suatu peringkat yang lebih proses sosial sejagat."

jadi,sebelum sy merungkai dri konsep masyarakat,biarlah sy mnitipkan apa yg sy analisakan drp pemerhatian sy sepanjang hidup mgenai anggota masyarakat iaitu 'manusia'.

daripada 2 orang manusia,terdapat 2 ciri berbeza. walaupun mereka adalah kembar,tetap berlainan. tiada 2 manusia yg serupa 100% baik dari segi fizikal dan mentalitidi dunia. kalau ad in common mcm berkongsi hobi,minat,pendapat pon,akan ad aspek lain yg membezakan mereka (pendapat mgnai isu lain sbg contoh).

jika kita ingin tahu perangai sebenar seorg insan, dekatilah beliau ketika insan tersebut dalam tekanan, tak cukup tido atau ada masalah. Namun,approaching knalah btol. kerana pada situasi ini,akal tidak lagi mgawal kelakuan sebaliknya naluri(instict)means seseorg akn bertindak naturally. Seseorg yg mampu menangani dengan baik kemarahan atau perasaan semasa situasi2 di atas tanpa memarahi org yg mendekati beliau,dia adalah naturally seorg yg baik.

kerana setiap insan itu berbeza,akan timbul perasaan tidak puas hati antara satu sma lain. namun,jika perasaan itu tidak ditangani,itu bermaksud orang tersebut fikir dirinya lebih baik drp orang lagi 1. Adakah pemikiran ini baik???

Jika kita ingin org terima cara kita,kita pon harus bersedia menerima cara org itu. tiada yg maksum di dunia, yang penting saling memaafkan dan bersifat hati terbuka. Diakui bahawa 'praktikal tidak semudah teori' namun sma2lah cba membaiki diri termasuk sy pon.

Next part adalah mengenai kekejaman dalam diri.

sekian.......

p/s: Aek Dan pon lbih kurg j

Wednesday, March 2, 2011

islam dan politik

assalamualaikum w.b.t
stelah seminggu mencari masa terluang,akhirnya dapat jugak ak kupas isu ni.
Ctu 553 Hubungan etnik. Grup ak tlah memilih tajuk ttg politik dan hubungn etnik. Sebenarnya, politik , sejarah dan sosiologi merupakan passion ak. So, its great to do research and elaborate about this topic.
Sepanjang memerah otak cba merungkai topik ini,ak berjaya menambah pengetahuan baru tentang politik dan perkara2 berkaitan. So,jomlah membaca topik yg memboringkan ini melalui p.o.v. ak.

Malaysia mgamalkan politik westminster(dwiparlimen) sperti kbnyakan negara2 komanwel lain. Malaysia adalah negara Raja Berpelembagaan. Bila mgamalkan konsep westminster,terang lagi bersuluh bahawa sistem politik Malaysia mmg mgikut cara barat,bukan Asia Barat. Politik di malaysia berbeza utk sebelum dan selepas merdeka.

1. Sebelum merdeka, kbykan parti politik ditubuhkan utk membela nasib bangsa(parti berasaskan bangsa) dan menuntut kemerdekaan. Cth: UMNO,MCA,MIC
2. Selepas merdeka, untuk keberkuasaan. 1963, byk parti politik yg muncul slp isu pembentukan malaysia ditimbulkan ttp parti2 politik tersebut boleh dikecualikan drp pattern politik slp merdeka.

Umum tahu,parti paling kuat di Malaysia adalah UMNO diikuti oleh PAS (populasi Melayu di Malaysia 50.4%). MCA, walaupun mewakili kaum cina tdak mampu menyaingi 2 parti ini kerana populasi kaum cina di Malaysia cuma 23.7% dan dipecahkan pulak oleh kewujudan chinese-dominant party yg lain seperti DAP dan GERAKAN. MIC, Makkal Sakhti,PPP pula berkongsi 11% populasi orang india(sumber: wikipedia). Terdapat juga parti2 minor yg perasan besar seprti AKIM,PKR. Walaupun popular tapi kenyataannya mereka sekadar picisan.

1malaysia adalah 1 slogan untuk menyeru rakyat supaya menjadi bangsa Malaysia kerana matlamat politik adalah pembinaan negara bangsa (kelompok yg tggal di negara Malaysia dan mengamalkan cara hidup Malaysia iaitu Islam sbg agama rsmi tp kebebasan diberi kepada penganut agama lain dan BM sbg bhsa rasmi ttp bahasa lain bebas dipertuturkan-definisi dari konteks malaysia). Namun,terdapat byk kekangan untuk melaksanakan pembinaan negara bangsa yg berjaya. Antaranya seperti pengasingan skolah dan campurtangan politik.

PRK2008 merupakan kemuncak kepada isu perkauman di Malaysia slpas Tragedi 1969. Byk isu2 perkauman dimainkan,yang pada pendapat sy hnya utk kepentingan politik beberapa parti. Sbg bukti,rusuhan oleh HINDRAF di KL. Sbg negara demokrasi, kerajaan tdak pernah mnyekat pluang pembangunan dan kemajuan sesuatu kaum. Pemimpin HINDRAF adalah barisan peguam2. Sekiranya benar dakwaan mereka kaum India diabaikan, bagaimana mereka mampu menjadi peguam? adakah tiada doktor di kalngan kaum india? bagaimana dgn kumpulan2 profesional lain,tiadakah kaum india? So,bagi sy, isu tersebut adalah semata2 untuk kepentingan politik 1 pihak dan sgt2 berjaya menipu segelintir masyarakat.

Islam adalah elemen penting yg perlu ada dlm sistem politik. PAS sbg 1 parti politik berlandaskan Islam,boleh menjadi landasan yg baik untuk memprjuangkan politik dan Islam. Bagaimanapun,UMNO yg mendukung personaliti Melayu-Islam pun boleh menjadi pesaing PAS. Umum tahu bahawa politik di malaysia berpaksikn politik Barat, even demokrasi pun adalah slah satu bentuk imprealisme Barat. Jadi,sekiranya corak politik itu tdak berpandukan Islam maka watak2 dlam dunia politiklah yang bertanggungjawab 'mengislamkan politik'.

'Mengislamkan politik' berbeza sama sekali dengan 'mempolitikkan Islam'. mengislamkan politik bermaksud menerapkan dasar2 Islam dalam politik dan pentadbiran tetapi mempolitikkan Islam adalah menggunakan islam demi kepentingan politik(org kafir menggunakan hadis walaupun mereka tdak beriman dan percaya-1 sindiran seolah2 Kafir pun boleh mengtarbiah Islam,masyaAllah).

Menjadikan politik di Malaysia 100% berlandaskan Islam tidak mustahil kerana org Melayu beragama Islam adalah majoriti, walaupun prosesnya mengambil masa yang lama. Kepada kaum bukan Islam atau Melayu, kamu tidak harus risau kerana Piagam Madinah telah membuktikan semua bangsa boleh aman damai di bawah pemerintahan Islam dan bebas mengamalkan kepercayaan masing2. Peranan paling penting adalah pelakon2 yg memainkan watak dalam pentas politik Malaysia kerana sebagai wakil(ketua) kpd rakyat,YB2 dan Datuk2 akan disoal di alam kubur nanti. Sebagai Muslim,biru atau merah atau hijau,tetap 1 kiblat!


Sekian......

p/s: pandangan pihak yang neutral

Wednesday, February 16, 2011

Kopitiam's Politic

Ur vote is a secret! The reason for the phrase is you don't know who's sit near you and hearing what you are talking about. As an example:
Location: Restoran Ummi
Time: Lunch Hour
1 law student, eating near me stated that he is a Malaysia Politic's follower. He said he is pro-government then started to talk 'this and that' about politics. Yes, as a lawyer-to-be, i agreed with his 1st view ," Why citizens of Malaysia always questioning the government about everything?". His answer is " because the government who rules the country and decide everything and same thing will goes to PR(nowadays opposition,hopefully forever) if they lead this country". Anything we said, we must be responsible on it.
He talked confidently but he had no facts supporting his statements. I started to smile, looking at my friend who'd sitting in front of me. Then, he started to talk about Kelantan, about royalty issue. I'm PURE KELANTANESE, since the 1st time i see the world. He talked 'rubbish' about that issue and after two or three statements, he kept silent and changed to another topic,far2 away from recent topic. I was smiling to my friend, got up from the chair and left the group with their talks.
In my heart, i was saying to myself(monologue),"beware Aek,you shouldn't repeat that boy mistake"........

Monday, February 14, 2011

isu diri

actually,i think blogging is not so cool. But when i think again,yes it can help me to maintain my English. For people who don't know me well,i have passion in history,politic,sosiology and language but i am fated to be in engineering world. Its ok because i live my life based on phylosophys. There are few question i would like to discuss....
1. Why blogging if it doesnt suit me?
I'm a militant. i can't hide my protest but i won't say it to others. So thats why i said blogging doesnt suit me. However,like i mentioned above, blogging can help me to maintain my writing skills and to throw my point of view about any issue. So,thats not too bad(sorry bloggers).
2. My scope
As i like politics, history and language,those items will be my priority in writing. However, it is no refuse to write about sports,pets and other items(i'm universal). Although i'm a pro-government person, i won't agree to anything i think is wrong.

I'm not perfect but my friends said that i can write anything in my blog. So,lets see if i'm cool enuff in writing.

As a present, i'll show u d best movie i watched this year.......

video

Sunday, September 19, 2010

pertanyaan @ question

1. bakpo ore blog?
knapa org memblog?
why people blogging?

ANSWER:
For Aek Dan, there are several reasons
1. Try an error
2. untuk menakir
3. memaksimumkan penggunaan streamyx yg dbayar tiap2 blan
4. As a medium for ordinary citizen to express his/her feeling, unsatisfactory, 'f**ked up' feeling and so on
5. ikot mu la, internet mung,haha

2. sapo pengaruh????
siapa mempengaruhi???
who influencing u???

ANSWER:
For Aek Dan, there are several people
1. Che Det(Tun Mahathir)
2. MIEROLL
3. JUDIENE
4. BLOGGER2 tua
5. Jin Afrit dari perkuburan bunian

muqaddimah

aha....
assalamualaikum.....
nama: mohd syahidan bin shaari
panggil: Aek @ Idan @ Aek Dan
umur: early 20's
profesion: pengaji/facebooker/footballer/chesser/reader/buruh kontrak/plumber/gardener/heartbreaker amatur
brehi: Manchester United, Bola, Buku, Komik, On9, do above works, bersuluk
parents: cikgu
harta: DAX 8312, kasut futsal admiral, laptop Acer Aspire 4736G, sluar jeans golok, slipar Lee Cooper.....
tmpat ngaji:1.tadika kemas padang siam
2.SK sri suria 3
3.Smu(a) arab padang siam
4.SMK dato mahmud paduka raja 1
5.Kolej matrikulasi Melaka
6.UiTM
asal: KG PONDOK BHARU PADANG SIAM, TANAH MERAH KELANTAN
staying at: Kg padang jawa(nasi ambeng)