Monday, March 21, 2011

Teori Domino

Assalamualaikum W.B.T
maaf,kerana lama tidak menaip dan masih belum menunaikan janji untuk merungkai teori sleeping monster.....secara jujur,sdah disiapkan tetapi atas kesilapan teknikal,rungkaian itu terpaksa diperam terlebih dahulu.

DOMINO. Ini bukan pasal Domino's Pizza yang digemari ramai tetapi mengnai permainan Domino. Umum tahu, konsep domino adalah menjatuhkan blok2 yang berada di depan blok sebenar yang ingin dijatuhkan. Sbg contoh, blok yg ingin dijatuhkan berada di kedudukan ke4,maka cara plg sng tnpa menggunakan byak tenaga adalah dgn menjatuhkan blok 1 yg berada di depan skali. Blok 1 akn menjatuhkan blok 2,blok 2 sterusnya menjatuhkan blok 3 dan kekuatan blok 4 akan menentukan segalanya.



Semasa cuti perayaan Tahun Baru Cina, pergolakan di Mesir menjadi tajuk2 utama akhbar dan media massa elektronik. Maaf kawan2 di Mesir, saya merupakan salah seorang yang menyokong tindakan awal kerajaan untuk tidak membawa pulang pelajar2 malaysia di mesir kerana:
1. Pergolakan politik di Mesir bukan 1 isu yang akan berpanjangan kerana mesir adalah blok domino ke2
2. Cuma di kawasan sekitar Tahrir terjejas,kawasan lain seperti mansourah,Iskandariah normal seperti biasa
3. Pelajar2 boleh mendapat perlindungan di negara2 jiran yang selamat tanpa melibatkan kos perpindahan yg besar
dan ini terbukti kerana tidak lama selepas itu,Hosni Mubarak berundur.
Saya pernah berkata kepada bapa saya," target sebenar bukan mesir,bukan tunisia tetapi libya dan syria". walaupun poyo,tapi itulah hakikatnya.

Persamaan antara Tunisia dan Mesir adalah tempoh pemerintahan seorg Presiden yg lama. Dan persamaan itu turut dikongsi oleh Libya yang berada di bawah pemerintahan Muammar Gaddafi selama 42 Tahun (1969-sekarang). Kejatuhan Presiden Ben Ali dan Hosni Mubarak cuma untuk menjadi faktor relevan U.S untuk menjatuhkan Gaddaffi.

Inilah yang dinamakan teori Domino. Blok1 adalah Tunisia. Blok2 adalah Mesir. Blok3 adalah Yemen dan blok4 adalah Libya. Jangkaan saya,blok k5 yanag juga merupakan sasaran plg utama U.S adalah Syria. Tapi, seperti Gaddafi, Presiden Bashir Al-Assad sudah mnyedari perkara ini dan sudah bersedia. Syukur krana blok3 mempunyai pertahanan yg kukuh. Walaupun sedang terjejas namun masih tidak pasti blok3 akan jatuh seperti blok1 dan blok2 atau kekal berdiri.



Memandangkan Yemen masih 50-50, 'si pemain domino' iaitu U.S dan perikatannya mula melancarkan 'daya bantuan' untuk menjatuhkan blok k4 iaitu misil jarak jauh(tomahawk). Sebagaimana penghuni2 dunia yang lain,kita hanya mampu berdoa supaya jumlah korban adalah seminima mungkin.
Lihatlah peta di atas,lokasi antara blok2 domino tersebut.
mengapakah U.S menjadikan Libya sbg sasaran?
1. Lokasi plg strategik untuk penempatan tentera bagi menghadapi peperangan menakluk Syria.(berkonsi sempadan laut meditteranean)
2. Muammar Gaddafi adalah pemerintah paling lama di dunia dan mempunyai pengaruh yg besar.


3. Tdak mampu menghadapi Syria,Lebanon(Hizbullah),Turki, Libya pada masa yg sma.
4. Negara2 di atas mampu mengancam keselamatan Israel(tgok peta).


Jadi,kesimpulannya,demonstrasi di negara2 seperti Mesir, Tunisia, Libya, Syria, yemen yang baru berlangsung dan sedang berlangsung adalah cuma retorik U.S untuk menumbang2kan pemimpin2 yang mampu menghalang usaha mereka dan Israel memenangi Perang Salib yg tdak pernah tamat. Mungkinkah ini permulaan untuk Armageddon War (peperangan terbesar di akhir zaman)????? Tunggu dan lihat.....

Sebarang persoalan,leave ur comments.....

5 comments:

  1. ermmm...aku xter'lihat' lak sejauh nie hehe..
    tp bak kate dr.nasir ade konspirasi.
    tp xmungkin obama mcm bush gak??
    mcm baik je budak obama tuh hurmmmm...

    ReplyDelete
  2. nanti ak cite pasal sistem pemerintahan US....
    Presiden pon dikawal Dewan Senat.....
    Rahm Emanuelle (bekas chief staff white house) adalah jewish,obama lantik tp dah resign sbb join chicago-by-election..
    skang pete rouse(japan-amerika)....
    n ada lagi la barisan2 penasihat..t ak try sdaya upaya utk cite

    ReplyDelete
  3. slap2...rahm Emanuel bukan join chicago-by-election tp nk jadi 'mayor-elect of chicago' sbb tu die resign..ejaan btol 'Rahm Emanuel'

    ReplyDelete
  4. hoooo ok2
    mendlam gak eh ko tahu
    ish3

    ReplyDelete
  5. hahaha.....ak kn tau byk bnda pelik2...hehehe

    ReplyDelete