Wednesday, March 2, 2011

islam dan politik

assalamualaikum w.b.t
stelah seminggu mencari masa terluang,akhirnya dapat jugak ak kupas isu ni.
Ctu 553 Hubungan etnik. Grup ak tlah memilih tajuk ttg politik dan hubungn etnik. Sebenarnya, politik , sejarah dan sosiologi merupakan passion ak. So, its great to do research and elaborate about this topic.
Sepanjang memerah otak cba merungkai topik ini,ak berjaya menambah pengetahuan baru tentang politik dan perkara2 berkaitan. So,jomlah membaca topik yg memboringkan ini melalui p.o.v. ak.

Malaysia mgamalkan politik westminster(dwiparlimen) sperti kbnyakan negara2 komanwel lain. Malaysia adalah negara Raja Berpelembagaan. Bila mgamalkan konsep westminster,terang lagi bersuluh bahawa sistem politik Malaysia mmg mgikut cara barat,bukan Asia Barat. Politik di malaysia berbeza utk sebelum dan selepas merdeka.

1. Sebelum merdeka, kbykan parti politik ditubuhkan utk membela nasib bangsa(parti berasaskan bangsa) dan menuntut kemerdekaan. Cth: UMNO,MCA,MIC
2. Selepas merdeka, untuk keberkuasaan. 1963, byk parti politik yg muncul slp isu pembentukan malaysia ditimbulkan ttp parti2 politik tersebut boleh dikecualikan drp pattern politik slp merdeka.

Umum tahu,parti paling kuat di Malaysia adalah UMNO diikuti oleh PAS (populasi Melayu di Malaysia 50.4%). MCA, walaupun mewakili kaum cina tdak mampu menyaingi 2 parti ini kerana populasi kaum cina di Malaysia cuma 23.7% dan dipecahkan pulak oleh kewujudan chinese-dominant party yg lain seperti DAP dan GERAKAN. MIC, Makkal Sakhti,PPP pula berkongsi 11% populasi orang india(sumber: wikipedia). Terdapat juga parti2 minor yg perasan besar seprti AKIM,PKR. Walaupun popular tapi kenyataannya mereka sekadar picisan.

1malaysia adalah 1 slogan untuk menyeru rakyat supaya menjadi bangsa Malaysia kerana matlamat politik adalah pembinaan negara bangsa (kelompok yg tggal di negara Malaysia dan mengamalkan cara hidup Malaysia iaitu Islam sbg agama rsmi tp kebebasan diberi kepada penganut agama lain dan BM sbg bhsa rasmi ttp bahasa lain bebas dipertuturkan-definisi dari konteks malaysia). Namun,terdapat byk kekangan untuk melaksanakan pembinaan negara bangsa yg berjaya. Antaranya seperti pengasingan skolah dan campurtangan politik.

PRK2008 merupakan kemuncak kepada isu perkauman di Malaysia slpas Tragedi 1969. Byk isu2 perkauman dimainkan,yang pada pendapat sy hnya utk kepentingan politik beberapa parti. Sbg bukti,rusuhan oleh HINDRAF di KL. Sbg negara demokrasi, kerajaan tdak pernah mnyekat pluang pembangunan dan kemajuan sesuatu kaum. Pemimpin HINDRAF adalah barisan peguam2. Sekiranya benar dakwaan mereka kaum India diabaikan, bagaimana mereka mampu menjadi peguam? adakah tiada doktor di kalngan kaum india? bagaimana dgn kumpulan2 profesional lain,tiadakah kaum india? So,bagi sy, isu tersebut adalah semata2 untuk kepentingan politik 1 pihak dan sgt2 berjaya menipu segelintir masyarakat.

Islam adalah elemen penting yg perlu ada dlm sistem politik. PAS sbg 1 parti politik berlandaskan Islam,boleh menjadi landasan yg baik untuk memprjuangkan politik dan Islam. Bagaimanapun,UMNO yg mendukung personaliti Melayu-Islam pun boleh menjadi pesaing PAS. Umum tahu bahawa politik di malaysia berpaksikn politik Barat, even demokrasi pun adalah slah satu bentuk imprealisme Barat. Jadi,sekiranya corak politik itu tdak berpandukan Islam maka watak2 dlam dunia politiklah yang bertanggungjawab 'mengislamkan politik'.

'Mengislamkan politik' berbeza sama sekali dengan 'mempolitikkan Islam'. mengislamkan politik bermaksud menerapkan dasar2 Islam dalam politik dan pentadbiran tetapi mempolitikkan Islam adalah menggunakan islam demi kepentingan politik(org kafir menggunakan hadis walaupun mereka tdak beriman dan percaya-1 sindiran seolah2 Kafir pun boleh mengtarbiah Islam,masyaAllah).

Menjadikan politik di Malaysia 100% berlandaskan Islam tidak mustahil kerana org Melayu beragama Islam adalah majoriti, walaupun prosesnya mengambil masa yang lama. Kepada kaum bukan Islam atau Melayu, kamu tidak harus risau kerana Piagam Madinah telah membuktikan semua bangsa boleh aman damai di bawah pemerintahan Islam dan bebas mengamalkan kepercayaan masing2. Peranan paling penting adalah pelakon2 yg memainkan watak dalam pentas politik Malaysia kerana sebagai wakil(ketua) kpd rakyat,YB2 dan Datuk2 akan disoal di alam kubur nanti. Sebagai Muslim,biru atau merah atau hijau,tetap 1 kiblat!


Sekian......

p/s: pandangan pihak yang neutral

4 comments:

  1. nie hanyer ur side political view...neutral side..
    let be rational..manusia nie berbagai...kita xtau rambut sama hitam tp hati lain2...Malaysia nowadays mengamalkan kapitalis...ko usaha ko kaya..ko ada kuasa ko berpengaruh..ko miskin lanx ko ar xde sape nak peduli..yg berkuasa akan menindas yg lemah..that malaysia...so sumer ada kepentingan sendri..satu je cara survive lets follow the pattern..become kapitalis sendri...
    Undi adalah rahsia hehe...

    ReplyDelete
  2. amboih mir......
    hahaha
    undi PR nanti kna AUKU,hahaha

    ReplyDelete
  3. laah salah topik ke aku komen haahahah....

    ReplyDelete
  4. Erm..pandgan yg baik...sya pun tgah bt tajuk ni...suka baca pndgn ni...terutama part "mengislamkan politik" bukan "mempolitikkan Islam"

    ReplyDelete